Leeftijdcheck

Wij vragen altijd naar uw leeftijd, in de winkels en ook online. Bent u 18 jaar of ouder?

Francis Coppola, Chardonnay

€ 16,95
(0,0 / 5)
Beoordeel dit product
Plaats een review
Kleur Wit
Smaak Droog
Land Californië
Regio Monterey
Druivenras Chardonnay
Producent Francis Coppola
Jaargang 2018
Afsluiting Kurk
Alcoholpercentage 13,5%
Bewaarpotentie Lekker om nu te drinken
Schenkadvies 12°C
Lekker bij Aperitief, gegrilde kip, kalkoen, vette vis
Artikelnummer 91010118
Aantal per verpakking 1 fles
BTW 21%

Beschrijving

Proefnotitie: 100% Chardonnay, strogeel van kleur. Mooi citrusfruit in de geur, appel, rijpe meloen, heerlijk bloemig, wat vanille, rokerig en exotisch. Een droge en soepele smaak, met een beetje vet en boter, maar vooral heerlijk tropisch fruit, een vleugje karamel en vanille, romig en krachtig. De Chardonnay voor deze Diamond Collection Chardonnay is afkomstig uit een dal, en hij wordt op het fruit gemaakt, door hem voor een deel te laten gisten op roestvrij staal. Maar een vleugje hout geeft hem wel wat extra complexiteit. Dat krijgt hij door de helft van de wijn op vat te laten gisten, waarbij gebruik wordt gemaakt van het subtielere, Franse eikenhout.

Regisseur Francis Ford Coppola, met grootse films op zijn naam als Apocalypse Now, is een wijnliefhebber van het eerste uur. Voor hem was de beslissing om een wijnbedrijf te kopen in het befaamde wijngebied Napa Valley dan ook een logisch gevolg van deze passie voor wijn. Eigenlijk was Coppola in 1975 op zoek naar een huis voor de zomermaanden, waar hij in de kelder wat wijn kon maken, zoals zijn grootouders ooit ook deden. Het maken van wijn is een traditie in de familie van Coppola gedurende verschillende generaties. Agostino Coppola, de grootvader van Francis Ford Coppola, maakte wijn in de kelder van zijn flatgebouw in New York. Hij gebruikte daarbij cementen vaten die hij zelf had gebouwd. Geen bijzondere wijnen, maar heerlijke wijnen voor elke dag, die iedereen lekker vond.  Bij zijn zoektocht stuitte Francis Coppola op Inglenook, een bijzonder estate in Rutherford, het deel van Napa Valley waar de Cabernet-Sauvignon perfect gedijt. Hij raakte gefascineerd door de geschiedenis van dit bedrijf en zijn oprichter, Gustave Niebaum. Gustave Niebaum was een klassieke immigrant, die al op jonge leeftijd rijk werd door de handel in bont uit Alaska. Hij besloot niet te gaan rentenieren, maar om zijn fortuin te gebruiken voor het opzetten van een wijnbedrijf in Napa Valley, in 1880. Francis Ford Coppola herkende zich in deze geschiedenis van een succesvolle immigrant, en ter ere van zijn oprichter doopte hij zijn nieuw verworven estate de Niebaum-Coppola estate winery. Vervolgens spande hij zich in om alle wijngaarden terug te kopen die ooit tot het bijzondere estate hadden behoord, een operatie die jaren vergde. Op het moment dat zijn werk voltooid was en ook het wijnmaken op het oude château –want dat was het in feite, een wijnbedrijf in de oude Franse traditie, maar dan in Californië- werd het tijd om weer nieuwe wegen in te slaan. Het bedrijf werd opgesplitst en omgedoopt. Het wijnbedrijf in Napa, dat wijnen produceert van de eigen wijngaarden werd genoemd naar zijn beroemdste wijn, de Rubicon, dus gaat nu door het leven als Rubicon Estate, een producent van absolute topwijnen. De andere wijnen kregen een eigen onderkomen in Geyserville, Sonoma County, in de Rosso & Bianco Winery. Daar worden de wijnen sinds de jaargang 2006 gemaakt onder de naam Diamond Collection en Rosso & Bianco, uiteraard als echte Coppola wijnen, met dezelfde hoge kwaliteitseisen. De ingebruikname van deze nieuwe winery, met alle moderne technieken, heeft geleid tot een extra stap vooruit in de kwaliteit van de wijnen onder het Diamond label. Voor dit label wordt gewerkt met druiven uit de gehele kuststrook van Californië, waar ze worden aangekocht bij telers met wie langlopende contracten zijn afgesloten, zodat er de zekerheid is van een vaste en betrouwbare kwaliteit. Er is voortdurend overleg tussen wijnmakers en telers, om alle details van het wijngaardbeheer te regelen en om het exact juiste moment voor de pluk te bepalen. De wijnmakers lopen regelmatig door de wijngaarden, om met de toeleveranciers te overleggen en om het fruit zelf te proeven, uiteraard om de rijpheid en de smaak van de druiven te controleren. Want alle beslissingen zijn gebaseerd op de smaak van de druiven, niet op grond van de technische gegevens. Het is daarmee een reeks wijnen geworden die een perfecte afspiegeling is van de veelzijdigheid en de kwaliteit die Californië met zijn wijnen en druiven weet te bieden.

Naar boven
'Klik om melding te sluiten.'